חרדה, כאבים על רקע נפשי והטיפול בהם ,OCD

helly.snir@gmail.com                         052-3901641

חלי שניר, פסיכולוגית קלינית ורפואית
 

חרדה הינה תופעה שכיחה מאד שגורמת סבל ניכר ופגיעה קשה באיכות החיים. עם זאת הטיפול בה קל, יחסית וניתן להגיע במהירות לשיפור משמעותי.  חרדה יכולה להתבטא בתחושות של מתח, אי שקט, דפיקות לב חזקות ומואצות, כאבים פיזיים בראש, בחזה או בבטן, שרירים מכווצים, ולעיתים גם סחרחורות, בחילות ותחושות עילפון; במחשבות פסימיות, דאגה, פחד מאסון או מחלה, או פחד מאיבוד שליטה ושיגעון.

כדרך להתגונן מפני החרדה מתפתחים דפוסי-התנהגות שנועדו למנוע את התחושות הקשות, כמו הימנעות ממצבים שעלולים לעורר חרדה – ו"טקסים", התנהגויות כמו בדיקה חוזרת ונשנית שלא שכחתי משהו, חזרה על פעולות כדי לוודא שעשיתי אותן בצורה מספיק טובה, סידור מדוייק של חפצים, אמירת משפטים מסויימים – וכו.' התנהגויות אלה פוגעות באיכות החיים לא פחות מהחרדה עצמה.

סוגי החרדה השכיחים הם התקפי פניקה, חרדה מתמשכת, כאבים פיזיים ללא הסבר רפואי, פוביות והפרעה טורדנית כפייתית, OCD.   למאמר המלא:

הפרעה טורדנית-כפייתית, OCD מתבטאת מחשבות מטרידות שמופיעות מעצמן בצורה כפייתית, או התנהגויות ("טקסים") שאי אפשר להימנע מלעשות אותם. הדחף לטקסים והמחשבות לא נשלט, וגורם לשיבוש ניכר בשיגרת החיים. ניסיון לעצור אותם גורר חרדה קשה. אפשר לראות בתופעות הכפייתיות אמצעי של הנפש למנוע חרדה. לכן הטיפול ב OCD דומה לטיפול בחרדות אחרות – עם מוקד נוסף: בניית מנגנונים יעילים יותר כדי שניתן יהיה להשתחרר מהמחשבות והטקסים.

 

טיפול בחרדה, בכאבים פיזיים על רקע נפשי וב OCD: הטיפול יכול להיות פסיכולוגי, תרופתי או משולב. בטיפול הפסיכולוגי שתי מטרות: הקלה של הסבל - והבנת הגורמים לחרדה או לכאב וטיפול בהם, כדי למנוע מראש את הווצרות התחושות האלה.

ההקלה על הסבל יכולה לבוא באמצעות לימוד ותרגול של טכניקות להרגעה עצמית שלאחר למידתן ניתן להשתמש בהן באופן עצמאי. ההבנה של גורמי החרדה מגיעה מניתוח האירועים והנסיבות שקדמו להופעת החרדה – ובניית כלים להתמודד איתם.

בטיפול לומדים לזהות את הגורמים להופעת החרדה, להבין אותם ולהתמודד איתם במטרה להשתחרר מהם.

בטיפול ניתן להעזר בטכניקות מגוונות כמו CBT , מיינדפולנס, והיפנוזה יחד עם ניתוח והבנה דינמית. (הסבר מורחב במאמר)